Thursday, June 11, 2009

Salah ke jd orng MELAKA!!!!!!!!!!

Bismillah n salam alaik....
HALU!!!!!!!!
Hari tu ak ade tertengok 1 rancangan yg kebetulan plak menceritakan pengalaman berkahwin dan pasangan pengantin itu adlh orng melaka.
ye orang melaka dan ak adlah orng melaka.
At first ak x tahu yg pengantin tu adlh orng melaka dan sampailah saat dimana bile wartawan itu dok bertanye perasaan pengatin lelaki time AKAD.
"Apakah perasaan anda semasa akad tadi?" si wartawan
"BERDERAU darah saya bang" jwb si pengantin....
BINGGO!!!!!!! dARI situ ak tahu bahawa dia adkh orng melakakerna orng melaka memang kaye dengan huruf U dihujung kata-katanya....
Act tu selingan serba sedikit b4ak start tokmembebel disini..
Menurut ayat di atas adkh slh menjadi orng mlake??????????
Memang x salah menjadi orng mlake make bertambah BANGGE TAPI BUKAN RIAK menjadi orng melaka.
Ak selalu berhadapan ngan keadaan dimana orng luar melaka takot tok bergaul ngan ak krane mereka sudah MENANAMKAN DML PALE MEREKA BAHAWA ORNG MELAKA NIE KLO BUKAK MULUT AYAT KASAR MESTI KELUAR..
DEY TAMBHIIIIII, takkan r oll da time orng mleke nie nak ckp kasar2.Kitorang tak dididik bile bukak mulut tok ckp benda kasar2.... MUNGKIN MEREKA NIE X BRAPE NAK PAHAM NGAN GAYA PERCAKAPAN ORNG MLAKE NIE.... tapi FYI bukan sume orng mlake akan bertutur dengan KASAR( SEPERTI YG DIMAKSUDKAN).. mACAM DLM SETANDAN PISANG X SUME BUSUK RYTE!!!!!!!!!!!!
HAH mcm tu r kitorang nie( x bermaksud nak samekn manusia ngan pisang lak). X sume akan bertutur dalm ayat2 yg kurang menyenangkan. Mungkin ayt2 itu akn kuar bile jumpe orng kampung sajor.. penah sekali ade sorng kawan tu ckp ngan ak
" syera enti noe wat at first mase anajumpe enti mmng ana takut nak berbual2 ngan enti.."
"nape lak?"(dlm hati dah hagak mesti hengat ak nie kasar)
"xr, ana hengat enti nie kasartapi wukeh jer ana tgk. tak mcm mane yg ana dgr ttg orng mlake"
Binggo!!!!! Betol ape yg ak sangke... Hah pastu ak mule r terang kat dia...
Jadi buat orng2 luar mlake, jgn nak dok takut2 berbual ngan kami yg asalnye dari mlakee nie yer....

5 comments:

cik ainul said...

ak pn xske org luar label org mlake bad-spoken huhu

Amin Baek said...

ye ye..kami org melaka..sgt baek..aminbaek..hahah

Ibnurashidi said...

Salam,

Sabar-sabar ya :) Kedah lagi kasaq tau. Dey thambi tu bahasa mamak peneng :)

Jemputlah ke blog saya kongsi2 pandangan dan cerita:

http://www.faridrashidi.com

CerItAhATi said...

memang kebanyakan sentimen masyarakat beranggapan orang melaka ni berbahasa kasar..jadinya kita sebagai rakyat melaka perlu menerangkan situasi sebenar dan menukar sentimen pemikiran mereka.. Benarkah bahasa orang melaka ni kasar? saya bercakap bukan kerana saya sebagai orang melaka..tapi saya perlu menerangkan kepada orang ramai bahawa anggapan mereka tentang bahasa oarang melaka yang kasar ni amat salah.. jika dilihat dan dikaji bahasa yang digunakan sebenarnya sebagai satu gurauan ataupun lawak yang selalu digunakan di melaka..dari zaman nenek moyang kita lagi perkataan itu sudah wujud..sekali dengar perkataan 'lahabau' seperti kata yang kasar..tetapi jika biasa dengan suasana di melaka..perkataan itu hanya sebagai gurauan yang merapatkan lagi hubungan rakyat melaka..hehehe..

syairah ariffin said...

Cik ainul
-hah memang.. Ak stuju ngan cik enul kite ..Ape derang hengat ada cukup bahek ka bhs diurng itew???

Aminbaek..
-ye ye .. ak stuje again.. Orng mlake memang baek..Make klo koaminbaek makeak SYERABAHEK....
ULALALALLAA

ibnurashidi
-wkslm..
saya akn blajar bersabar..
insyaallah klo ade mase akn ke sana ya..
syukran coz drop kat blog inew...

CERITAHATI
-cIK jun ,panjang jua ur comment..
i like it dear
\huhuhiuhu