Monday, August 4, 2008

issues (tugasan encik Yuseni)

soalan 1
When you make a transaction, many companies use computer and information system to gather data about you such as your name, address, telephone number, baying habits and credit history. They then sell this information to other companies without your permission and without giving you the chance to verify the information. What potential problem can you see in this? Explain your answer..

Jawapan:
*Penyalah gunaan maklumat peribadi
-Penyalah gunaan yang akan berlaku seperti sesetengah pihak menyenarai hitamkan maklumat peribadi seseorang dan ini akan menyukarkan seseorang itu untuk berurusan dengan pihak-pihak tertentu seperti bank dan sebagainya.

*Boleh mengaibkan
-Keadaan ini akan berlaku apabila maklumat peribadi seperti gambar digunakan oleh pihak yang tidak bertanggungjawab dan mereka menyebarkan gambar-gambar yang diperolehi ke laman-laman web lucah.

*Berlaku ketidak puasan hati.
-Ketidak puasan hati boleh berlaku kepada pihak yang teraniaya dan boleh berlakunya proses saman-menyaman.

Soalan 2.
Think about yaour chosen proffesion. How might computer and software enhance your productivity? Describe several ways in which you see software changing of affecting yaour proffesion.

Jawapan:
Profesion yang akan dipilih oleh saya ialah saya ingin menjadi peniaga. Barang yang akan diniagakan oleh saya ialah kuih-raya.Dengan adanya teknologi terkini segala urusan boleh berlaku dengan mudah dan perniagaan yang diniagakan boleh bertambah maju dengan cara:
*Menggunakan internet untuk memasarkan produk yang dihasilkan.
*Melakukan promosi produk yang dihasilkan
*Proses jual beli boleh dilakukan secara on-line
*Boleh mencari pihak yang boleh membantu memasarkan produk yang dihasilkan.

0 comments: